מהי בעצם תמ"א 70?

תמ"א 70 הינה תכנית מתאר ארצית המתווה את הקמת מערכת המטרו במטרופולין תל אביב ואת הפיתוח העירוני סביבה. התכנית מהווה נדבך מרכזי בתכנון מערכת הסעת ההמונים באזור גוש דן.

התכנית מגדירה את מדיניות התכנון סביב תחנות המטרו וקובעת הוראות להכנת תכניות מקומיות באזורי התחנות, במטרה להעצים את הבניה באזור וייעול השימוש בקרקע, זאת, בשילוב אמצעי תחבורה ציבוריים שונים, בהתאם לעקרונות שפותחו ברחבי העולם. 

 

מאפייני מערכת המטרו בישראל:

  • שלושה קווים באורך כולל של כ-150 ק"מ
  • 109 תחנות הפרוסות ב-24 רשויות מקומיות במטרופולין
  • צפי לכ-450 מיליון נסיעות בשנה (כ-2 מיליון נוסעים ביום)

 

חזון התכנית

"יצירת מרחבים אורבאניים איכותיים סביב תחנות המטרו, בעלי איכות עירונית, מגוונים, נגישים לכל, קומפקטיים ויעילים, תוך איזון בין ערכי המקום להתייחסות מערכתית כוללת – יעילה ומחוברת היטב, וכן מיצוי פוטנציאל הבינוי בסביבת התחנה תוך הגברת השימוש בתחבורה

ציבורית."

 

עקרונות מרכזיים

  1. העצמת הבנייה – הגדלת זכויות הבנייה סביב תחנות המטרו, תוך קביעת ערכי מינימום לנפחי בנייה (ע"י חישוב רח"ק – רצפה חלקי קרקע).
  2. עירוב שימושים – עידוד שילוב של מגורים, תעסוקה, מסחר ושימושים ציבוריים במרחבי התחנות.
  3. דיור מגוון – יצירת תמהיל דיור מגוון הכולל דיור בר השגה.
  4. מענה לצרכי ציבור – תכנון מבני ציבור קומפקטיים ושטחים ציבוריים פתוחים.
  5. שיפור המרחב הציבורי – יצירת סביבה עירונית איכותית המעודדת הליכה ורכיבה על אופניים, עם דגש על הצללה ונוחות אקלימית.
  6. קישוריות – פיתוח רשת רחובות צפופה ונגישה המקלה על הגעה לתחנות המטרו ולאמצעי תחבורה משלימים.
  7. צמצום התלות ברכב פרטי – שינוי מדיניות החנייה וצמצום השטחים המוקצים לתחבורה ולחנייה פרטית.

 

מרחבי השפעה של התחנות:

התכנית מגדירה שלושה תחומי השפעה סביב כל תחנת מטרו, כאשר לכל תחום נקבעו הנחיות ייחודיות ובעיקרן כי עוצמות הבינוי והפיתוח גבוהות יותר בטבעת הראשונה לעומת השנייה: 

  1. 1. מרחב הליבה : המרחב הציבורי המיידי הסמוך לתחנה (עד כ-100 מ' מהכניסה).
  2. טבעת ראשונה : המרחב הקרוב במרחק של כ-300 מ' ממרכז התחנה.
  3. 3. טבעת שנייה : המרחב שבין הטבעת הראשונה לגבול התכנית.

 

ייעודי קרקע עיקריים:

  1. אזור עירוני מוטה מטרו : בעיקר אזורים בנויים קיימים המיועדים להתחדשות עירונית.
  2. אזור פיתוח במרחב תחנה : מתחמים לפיתוח מהיר, בשטחים פנויים או בנויים בעצימות נמוכה.
  3. אזור שימור מקומי : מרחבים עירוניים בעלי איכויות ייחודיות שנקבעו לשימור בתכניות קודמות. באזורים אלו תמ"א 70 לא פוגעת בתכניות שאושרו קודם תחילתה ואינה מונעת הוצאת היתרים מכוח תוכניות תקפות.

 

בנוסף, התכנית מסמנת שטחים ציבוריים פתוחים, מוסדות ציבור כלל-עירוניים, ושטחים לתשתיות משמעותיות, וכן אלמנטים נוספים, כגון: רחובות עירוניים ראשיים, צירים ירוקים, תחנות ממשק, תחומי חיפוש למעברים ציבוריים ועוד. 

 

לסיכום 

תמ"א 70 מהווה מסגרת תכנונית מקיפה המשלבת את פיתוח מערכת המטרו עם תכנון עירוני מתקדם. היא מספקת כלים והנחיות ליצירת סביבה עירונית איכותית, יעילה ובת-קיימא סביב תחנות המטרו, תוך ניצול מיטבי של הפוטנציאל הטמון במערכת תחבורה ציבורית מתקדמת זו. התכנית צפויה להוביל לשינוי משמעותי באופי ובתפקוד של מרכז מטרופולין תל אביב, תוך שיפור הנגישות, איכות החיים והקיימות העירונית.

 

הספר שלפניכם נועד לעזור לכם למצוא מידע רלוונטי מהתכנית לגבי כל תחנה בנפרד והנגשת התשריטים באופן ממוקד משלל התכניות הרלוונטיות.